vitaliteit door te genieten

Vitaliteit onder druk  

Wie kent het niet? Je voelt je moe, merkt dat je slechter slaapt, meer piekert, een mistig hoofd hebt. Of dat je steeds wisselende fysieke ongemakken ervaart, hartkloppingen, slechte stoelgang, pijnlijke spieren en gewrichten. Of stemmingswisselingen krijgt, een kort lontje. Regelmatig vragen coachees aan me hoe ze hier mee om kunnen gaan en het liefst, hoe ze er van af kunnen komen.  

Vitaliteit is te herstellen

Gelukkig kan je je lichaam helpen om weer vitaal te worden. Je parasympatisch zenuwstelsel speelt daar een belangrijke rol in. Er zijn verschillende handvatten om deze aan te zetten:

  • Voldoende slaap,
  • Regelmatig bewegen: hoeft niet competitief, juist wandelen in de natuur werkt goed, en elke dag een beetje 
  • Stresshantering: externe en interne stressoren verkleinen,
  • Ademhaling,
  • Oefeningen die de nervus vagus, je 10e hersenzenuw die je darmen met je brein verbindt, positief beïnvloeden
  • Meditatie: zodat je hersengolven van bèta naar alfa gaan,
  • Verbinding: met mensen, dieren, de natuur,
  • Zingeving: weten wat voor jou van belang is en daar naar handelen.
  • Gezonde voeding: minimaal de schijf van 5

Gemoedstoestand heeft meeste effect

Inmiddels weten we dat bij alle handvatten je gemoedstoestand de belangrijkste rol speelt. Wanneer je bovenstaande handvatten uitvoert in een prestatieve sfeer of een ik heb eigenlijk geen zin sfeer, dan hebben ze weinig effect. Maar voer je ze uit in een liefdevolle sfeer, een sfeer van dankbaarheid, van genieten, van spelen, dan werken ze goed. Dan wordt je innerlijke apotheek aangezet. Ze zeggen wel dat het gevoel van liefde 14 heilzame stoffen in je lichaam aanmaakt.

Laat je niet verleiden

Ik tuinde er gisteravond weer in. Zat ik lekker op de bank voetbal te kijken en kwam er een appje binnen. Daar reageerde ik op. Weer reactie terug en weer reactie. Je kent dat vast. Nadat de wedstrijd was afgelopen, merkte ik dat ik zowel niet van het voetbal genoten had als van het app verkeer. Dom dom dom! Doe niet twee dingen tegelijk want dan is genieten erg moeilijk.

Een positieve gemoedstoestand is te trainen genieten van het sloffen door de bladeren is goed voor vitaliteit

Er zijn diverse manieren om een positieve gemoedstoestand te trainen. Denk bijvoorbeeld aan hartmeditaties. Je kan deze visualiserend doen door bijvoorbeeld liefde in- en uit te ademen door je hart. Je kan deze ook bewegend doen door je armen horizontaal te spreiden en weer te sluiten. De chi gong heeft hier mooie oefeningen voor. Maar ook spelen werkt. Mijn lijf vindt het bijvoorbeeld heerlijk om te sloffen door de bladeren. Of om te huppelen in het bos. Maar misschien houd jij meer van zingen. Zing lekker mee met je favoriete muzieknummer. Of neurie een melodietje. 

Succes met oefenen en vooral geniet er van!

 

Judith Meiling 3/11/2022

image_pdfimage_print