via lichaamssignalen gelukkiger en gezonder

Menig coach attendeert je op het herkennen van je lichaamssignalen. Wat voel je? Waar voel je dat? De coach nodigt je uit uit je hoofd en in je lijf te komen. Maar waarom doet een coach dat?

3 soorten lichaamssignalen

Je lichaam kan een signaal geven over temperatuur: warmte en kou. Ook kan het signalen geven over hard en zacht. En het kan je laten ervaren waar iets beweegt of rust is. 

lichaamssignalen als hulp voor het sturen op behoeften

Enerzijds wijzen lichaamssignalen op behoeften die in het geding zijn bij je. Zo kent iedereen het kloppen van het hart in de keel vanuit de behoefte aan veiligheid. Of de spanning in de schouders voortkomend uit ‘een je best doen sfeer’, met de behoefte aan waardering of erbij te horen. Per persoon kan een lichaamssignaal wijzen op een andere behoefte. Wanneer je deze kent, kan je daar op sturen zodat je je gelukkiger gaat voelen.

lichaamssignalen als meditatie object

Anderzijds zijn lichaamssignalen een prima meditatieobject. Met een vriendelijke gemoedstoestand kijk je naar je signalen, naar de verschijnselen die opkomen en verdwijnen. Alle signalen zijn daarbij welkom, zonder voorkeur en afkeer. Dat is attent zijn naar jezelf. En zo kom je in het hier en nu. De zijns-energie.

in het hier en nu is ruimte

Wanneer je zonder oordeel naar alles wat komt en gaat kijkt, ervaar je ruimte. Ruimte in je hoofd, je nek, romp, armen, handen, benen en voeten. Deze ruimte kan zich elk moment vullen met lichaamssignalen, gedachten, emoties.

Ruimte zorgt voor heling

De gemoedstoestand van ruimte, α-golven in je hersenen, zet je parasympatisch zenuwstelsel aan. Dit deel van het zenuwstelsel zorgt voor het goed werken van de organen. Het zorgt voor herstel. Het is de ‘tegenhanger’ van het sympathisch zenuwstelsel dat het lichaam aanzet tot actie. Heb je een stressvolle baan of een stressvol leven, dan staat je sympathisch zenuwstelsel vaak aan.  Het is dan van belang tijd te maken het parasympatisch zenuwstelsel regelmatig aan te zetten. Dat kan dus via meditatie.

Meditatie die bij je past

lichaamssignalenMediteren kan je op veel verschillende wijzen. Zo kan je bewegend mediteren of juist zittend, liggend of staand. Je kan inzicht meditatie beoefenen of aandacht meditatie, compassie meditatie of geleide fantasie. Welke vorm je ook beoefent, de kern is terecht te komen in de ruimte. De ruimte in jezelf of buiten je opdat je kan helen.

Ik hoop van harte dat je een vorm vindt die bij je past.

Judith Meiling, 3 mei 2022

 

image_pdfimage_print