Stresssignalen? Actie

Stressvolle situaties 

Het leven confronteert je zo nu en dan met heftige situaties: een overlijden van een dierbare, een scheiding, ontslag, ziekte van jezelf of je partner. Bij mij kreeg onlangs mijn man een beroerte toen we op de boot zaten in het buitenland. Welke stresssignalen doemen dan op en wat is wijs handelen? 

Stress helpt te focussen stresssignalen

Toen ik mijn man zag, hangend in de keuken en niet in staat duidelijk te spreken, wist ik meteen dat ik 112 moest bellen. Ik schoot uit bed, legde hem op de grond en belde. De adrenaline zorgde voor adequaat handelen. Ik klopte op de boot van de buurman om hem te vragen aan het begin van de steiger te gaan staan, ik deed de verlichting aan van de boot en stak de Nederlandse vlag uit. Zo kan de ambulance onze boot vinden. Zeer gefocust.

Stresssignalen na het toevertrouw moment

De ambulance kwam en nam de medische zorg over. Ik kon het proces overgeven. In het ziekenhuis bij de MRI kwamen de eerste tranen van spanning in korte momenten/golven. Ik wilde er niet aan toegeven en verplaatste mijn gedachten en sprak met de verpleegkundige over haar werk.

Stresssignalen opnieuw

En toen bleek dat mijn man zeer allergisch was voor het toegediende medicijn. Beangstigende momenten zowel voor de diverse artsen die er bij geroepen werden als voor ons. De spanning sloeg zich verder op in mijn lijf: spieren, ademhaling, onrust. En weer probeerde ik via mijn denken, hier gaat hij niet dood aan, de stress te ontwijken.

Stresssignalen nadat het gevaar geweken was

Na enkele uren was het gevaar geweken en mocht mijn man van de IC. Ik kon bij hem in het ziekenhuis overnachten. De volgende dag bleek dat hij geen restverschijnselen had. Alles was goed. Twee dagen na het incident stond ik misselijk op. Telkens als ik iets deed, moest ik overgeven. Het lichaam dwong me naar mezelf te luisteren en voor mezelf te zorgen.

Zelfcompassie 

Na overleg met mijn man, besloot ik het ziekenhuis te verlaten en naar de boot te gaan. Daar aangekomen voelde ik meteen ruimte, ruimte voor mezelf. Een echt thuiskom moment. Veilig en vertrouwd. Mijn schouders zakten en er kwam een beetje ontspanning.

Stresssignalen van je afpraten

De volgende dag was ik huilerig. Ik had behoefte aan steun en belde een vriendin. Een typisch vrouwelijke manier van omgaan met stress. Ik stond even centraal. Ze troostte me en vroeg wat ik nu nodig had.

Wat heb je nodig

Iedereen die ooit gevlogen heeft, weet het. Eerst zelf een zuurstofmasker op doen zodat je daarna voor een ander kan zorgen. Die balans, goed voor jezelf en voor een ander zorgen, geldt voor elke (stress)situatie. Sommige mensen staan meer stil bij wat een ander nodig heeft, dan wat ze zelf nodig hebben. Zelfcompassie mag dan aandacht hebben. Wat heb jij nodig om verder te kunnen, wat zijn jouw behoeften. Een essentiële vraag bij stress. Of die stress nu voortkomt uit het leven of je werk.

Stresssignalen: weten wat te doen 

Om te weten wat je nodig hebt, is ruimte nodig. Je gedachten zijn sterk genoeg om je gevoel te ontwijken, maar kunnen die niet oplossen. Dat gaat via het lijf, bijvoorbeeld door chi gong of metta (liefde)meditatie. Dus STOP, kom in je lijf en geef aandacht aan dat wat er is.

Veel liefs

Judith Meiling

16/8/2022

image_pdfimage_print