meditatie helpt niet alleen bij stress

Meditatie je valt er over  

Je kan geen training volgen of er wordt gemediteerd” klaagde een deelneemster. Ze haakte even af. Een reden om het gesprek aan te gaan en dit artikel te schrijven. Want wat is meditatie en kan het jou ook helpen?   

Diverse soorten meditatie meditatie

Meditatie is een oefening. Je maakt je vrij om in het nu te zijn, een en al aandacht te hebben. En dat heeft effect op jezelf en een ander. Er zijn verschillende vormen:

  • Contemplatie waarin je woorden of teksten overdenkt, zegt, zingt
  • Samatha waarin je je concentratie traint en je geest verstilt en verruimt
  • Vipassana, ook wel mindfulness genoemd, waarin je aandachtig de veranderingen van de geest waarneemt en je inzicht krijgt hoe de geest werkt

Alle vormen kunnen zittend, liggend of bewegend (bijvoorbeeld chi gong, tai chi, yoga, brevieren) gedaan worden.

Meditatie heeft effect op diverse klachten

De effecten van meditatie ervaar je op fysiek, emotioneel, mentaal en bewustzijnsniveau.

Fysiek, de nervus vagus ontspant (darm-hart-brein verbinding) met effect:

  • Verbetering slaap
  • Afname stresshormoon zoals cortisol
  • Versterking immuunsysteem
  • Verlichting astma, diabetes type 2, premenstrueel syndroom, chronische pijn, darmklachten
  • Minder last van eetstoornis
  • Sterkere levenskracht, meer energie
  • Verlenging telomeren en daardoor gezonder oud worden
  • Verlichting hart-en vaatziekten en vermindering cardiovasculaire gebeurtenissen (zoals hersen- en hartinfarct)

Emotioneel, vergroting van de activiteit in de linker frontale gebieden, minder activiteit in de amygdala en toename van dopamine en endorfine dat leidt tot:

  • liefdevolle vriendelijkheid,
  • gelijkmoedigheid,
  • medevreugde,
  • mededogen
  • meer rust en ontspanning
  • minder angst en somberheid

Mentaal, de grijze stof/zenuwcellen in de insula, de hippocampus en de prefrontale cortex neemt toe dat leidt tot een toename van:

  • meer aandacht
  • meer focus
  • beter werkgeheugen

Bewustzijnsniveau:

  • ervaren dat object en subject samen vallen
  • je voelt je deel van een groter geheel (ruimte, God, het quantumveld)

Hindernissen horen er bij

Bij het mediteren ervaren de meeste mensen hindernissen. Dit is heel normaal. De hindernissen zijn:

  • Sufheid; het lukt niet je te concentreren
  • Onrust; je gedachten gaan steeds met je op de loop
  • Twijfel; levert het wel wat op
  • Irritatie; ik heb geen zin meer
  • Streven; ik moet ruimte ervaren

Dan vraagt het milde discipline om door te geen. Net als bij andere voornemens als meer bewegen, gezonder eten, stoppen met roken.

Is het iets voor jou?

Wat voor jou ook een aanleiding is, gezondheid, rust, liefde, inzicht, verlichting, zoek naar de vorm die bij je past. En weet dat meditatie niet voor iedereen geschikt is. Voor sommige mensen die psychisch kwetsbaar zijn, kan het onderdrukte emoties vrijmaken, die niet voor niks onderdrukt waren. Mediteer dan onder goede begeleiding!

Inzetten van de opbrengsten van meditatie

Met dat je gezonder, liefdevoller, alerter, (zelf)bewuster wordt, rijst de vraag hoe je dit inzet in je leven en werk. Daar helpt ethiek bij. Door welke waarden laat jij je leiden? Daar gaat mijn volgende blog over.

En voor nu: succes met oefenen en vooral geniet er van! Want je gemoedstoestand waarin je mediteert heeft de meeste invloed op het effect. Wil je daar hulp bij, neem dan gerust contact op.

Judith Meiling 28/11/2022

image_pdfimage_print