Gemoedstoestand vreugde: gezond voor jezelf, fijn voor een ander

Gemoedstoestanden

Een gemoedstoestand is een langer durende emotie gekoppeld aan gedachten en lichamelijke gevoelens. Ieder mens kent diverse gemoedstoestanden. Zo ken ik mijn serieuze inslag, een coachee van mij haar perfectionisme, weer een ander heeft juist een rustig gemoed of is bazig, onrustig, wantrouwig, onzeker, hartelijk, gemakkelijk, humoristisch etc.

Gemoedstoestanden beïnvloeden je lichaam 

Ken je je lichaam? Heb je ooit ervaren welke signalen je lichaam afgeeft bij een emotie? Een gemoedstoestand geeft langdurig deze lichaamssignalen af. Zelf vind je ze vaak gewoon, je weet niet anders. Maar als je mediteert of op een andere manier aandachtig naar je lichaam luistert, merk je dat er op bepaalde plekken hardheid is, of warmte of beweging. 

Via je gemoedstoestand bevorder je je gezondheid

Je gemoedstoestand is een chemisch stofje (een hormoon, eiwit). Prof. dr. Pierre Capel beschrijft in zijn boek Het emotionele DNA hoe deze stof bepaalt welke genen van je DNA aan en uit gaan staan en zo effect heeft op je immuniteit en gezondheid. De wetenschap die zich hier mee bezig houdt is de epigenetica.  Zo blijkt dat liefde andere genen aan zet dan boosheid en je gezondheid bevordert.

Kies zelf je gemoedstoestand  

Emoties besmetten. Je kent dit vast. Iemand is fel en jij reageert automatisch ook fel. Is  iemand uit je omgeving verdrietig, dan ontstaat bij jou empathie. Bij iemand die angstig is, word je vaak alert of zorgzaam. Daar zorgen onze  spiegelneuronen voor. Als iemand boos is, is het in ieder geval voor jezelf gezond wanneer je niet boos wordt maar met mildheid kunt reageren. En doorgaans voelt de ander zich dan gehoord, kan hij zijn behoefte uiten en vermindert zijn boosheid. Maar dit is geen eenvoudige klus.

Vreugde trainengemoedstoestand

De Daila Lama en Desmond Tutu vertellen in Het boek van vreugde, dat vreugde de meest heilzame gemoedstoestand is. Heilzaam voor je eigen lijf en heilzaam voor je omgeving. Deze gemoedstoestand is te trainen. Dat kan bijvoorbeeld door tijdens het doen van rekoefeningen of meditatie contact te maken met je hart. Probeer bewust te zijn wat zich dan in je lichaam afspeelt: welke signalen op het gebied van warm-koud, hard-zacht, bewegen-rust, zich aandienen. Als je dat vaak doet, vergroot je de kans dat je vreugde in het dagelijks leven ook zoveel mogelijk tot je beschikking hebt.

Een gulden regel daarbij is: STOP, kom in je lijf en geef aandacht aan dat wat er is.

Succes met oefenen.

Judith Meiling

4/9/2022

image_pdfimage_print