Eigen kracht: fijn voor jezelf en je omgeving

Met eigen kracht zichtbaarder op het werk 

Regelmatig vragen coachees aan me hoe ze hun eigen kracht kunnen ontwikkelen. Ze horen van hun leidinggevende dat ze wat onzichtbaar zijn, dat deze het gevoel heeft dat niet al hun talenten tot uiting komen. Ze willen zich daarom meer profileren op het werk. Anderen vertellen dat ze zichzelf beter willen kennen, met hun eigen behoeften,  meer zichzelf willen zijn.

Eigen kracht zorgt voor authentiek optreden   

Eigen kracht is wel of juist niet handelen/spreken afhankelijk van wat jij passend vindt. Het gaat daarbij om het herkennen en aanvaarden van je lichamelijke gevoelens en daarnaar durven handelen. Voor mij is dat bijvoorbeeld wanneer ik me naar voel zittend achter de computer, dit voelen en stoppen met werken ongeacht mijn overtuigingen over werken en het halen van deadlines. Het gaat om zelfcompassie, wat is in dit moment goed voor mij. Het kan ook gaan om niet meedoen met roddelen omdat je weet dat dit niet fijn is voor de desbetreffende collega. Je durft anders te doen dan de andere mensen om je heen. Dat vraagt lef! Je hoeft niet te zijn als een ander, maar mag dingen op jouw manier doen. Je mag jouw talenten tonen. En zo ben je authentiek.

Je lichaam toont je krachteigen kracht staan als een boom

Eigen kracht is voelbaar, zichtbaar en hoorbaar. Zowel voor jezelf als dat anderen dat opmerken. Zelf voel ik het in mijn onderbuik als ruimte en vertrouwen. Een coachee vertelde dat ze het ervaarde als vrijheid en ontspanning. Anderen horen het aan je stem. Je praat rustig en vol overtuiging zonder te gaan overtuigen. Je staat krachtig op twee benen en blijft staan mocht een ander je om willen duwen.

Niet egoïstisch

Veel coachees zijn bang voor hun eigen kracht. Ze hebben de associatie dat dat egoïstisch is. Dat je dan geen rekening meer houdt met de ander. Maar dat is niet zo. Bij het inzetten van je eigen kracht speelt ethiek altijd een rol. Vragen die behulpzaam daarbij zijn:

  • komt mijn handelen ten goede aan mezelf en mijn omgeving (collega’s, dierbaren, de natuur)?
  • Schaadt het niet?
  • Is het vriendelijk?
  • Is het gebaseerd op verbinding?

Ontwikkel je eigen kracht 

De eerste stap bij het ontwikkelen van je eigen kracht is het trainen van je aandacht en deze te vergroten. Zo word je je bewust wat je voelt, denkt, welke behoefte je hebt en wat je doet. Door dit bewust te zijn ontstaat ruimte voor keuze en verandering. Dit kan bijvoorbeeld door mindfulness meditatie. De tweede stap is het ontwikkelen van je houding/lichaam door in je basis te gaan staan. Dit kan je bijvoorbeeld trainen door chi gong. Een oefening die je kan doen is als volgt: ga met je voeten  op schouderbreedte staan. Zet je handen in je zij. Ga met heupen naar voren, naar links, naar achter, naar rechts en weer naar voren. Herhaal dit minstens 9 keer en keer de beweging dan om. Kantel vervolgens je bekken naar voren en naar achteren. Doe dit ook minstens 9 keer. Belangrijker dan een goede uitvoering van de oefening is de aandacht waarmee je de oefening doet. Probeer met je aandacht in je buik te zijn en met een liefdevolle vriendelijke gemoedstoestand te trainen. En het is werkelijk trainen. Dus hoe vaker je het doet, hoe meer resultaat je hebt.  

En een praktijkoefening is:  STOP, kom in je lijf en geef aandacht aan dat wat er is.

Succes met oefenen en moge je eigen kracht ten goede komen aan jezelf en je omgeving

 

Judith Meiling 4/10/2022

image_pdfimage_print